Takk for meg!

Da var det på tide å runde av bloggen og takke for seg. Det har vært gøy å blogge – en ganske utradisjonell og uvant måte å ha eksamen på, men jeg liker det! På grunn av bloggformatet har jeg ikke vært altfor opptatt av å formulere meg veldig akademisk. Språkmessig har jeg forsøkt å legge meg et sted mellom formelt, akademisk språk og «vanlig» språk, ala den typen språk jeg ser på andre blogger, bruker i chatter, facebook osv.

Når jeg leser mitt første blogginnlegg om hvilke forventninger jeg hadde og hva jeg ville oppnå med faget, tenker jeg at faget har svart ganske godt til forventningene. Jeg har lært en god del om sosiale medier, som er en viktig del av faget, men også en del om kildekritikk og journalistisk metode, samt hvilke utfordringer journalistikken står ovenfor og hvilket potensial som ligger i forskjellige nettbaserte journalistiske sjangre. Jeg har forsøkt å kombinere pensumlitteratur med egne tanker, og har lært en hel del. Kanskje har jeg ikke truffet blink med alt jeg har skrevet, men det er vel derfor det heter «refleksjonsblogg»? Å reflektere handler jo mye om tankeprosesser, få nye perspektiver og bearbeide disse – og lite om fasitsvar. Det som er sikkert, er at jeg fremdeles har mye å lære om digital formidling, og jeg ser frem til neste semester hvor vi skal lære mer om journalistikk, som jeg synes er kjempeinteressant.

Helt til slutt vil jeg bare holde en siste moralpreken til alle mine tusener av gale fans som akkurat nå sitter og gråter hysterisk fordi jeg skal slutte å blogge. Mitt budskap til dere er som følger:

Ikke ta alt du leser på sosiale medier og blogger for god fisk. Hvis noe høres for godt ut til å være sant, er det ofte det. Mye nettjournalistikk er sensasjonspreget, og meninger og kommentarer er subjektive og uttrykker forfatterens perspektiv. En sak har som regel flere sider. Det betyr ikke at det ikke finnes noen sannheter og at ingen har mer rett enn andre, men at et blikk for nyanser som regel er en god ting. Og selv om et argument begrunnes med solide fakta, kan det finnes andre fakta som avsender bevisst utelater. Avsenders eventuelle agenda og hvem han/hun representerer er også informasjon som er viktig å ha med seg når man undersøker validiteten i et budskap.

Takk for meg!

– Gustav

Om gustavtry

Jeg heter Gustav, er 28 år og går bachelor i kommunikasjon ved UiA. Dette er min refleksjonsblogg i emnet Digital Formidling. Velkommen!
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

