Svar til Fredrik Devon

I en artikkel i Aftenposten forsøker Fredrik Devon å ta et oppgjør med moderne nettjournalistikk. På parodisk vis tegner han et bilde av nettjournalistikken som forenklende, fordummende, kynisk og sensasjonspreget.

I følge Devon har journalistene overlatt tenkingen til eksperter og kjendiser. Med korte, lettleste setninger formidles det sensasjonelle forskningsresultater og reklame forkledd som nyheter, av typen «Forskning viser: Røykere er aggressive», «Slik får du perfekt inneklima» eller «Her er det ultimate ferieparadiset». Kritikken hans kan oppsummeres med følgende: Journalistikken har blitt til et ukeblad på nett, hvor suksess måles i antall klikk, som i følge Devon har blitt det overordnede prinsippet.

Den karikerte stilen hans fungerer bra til å belyse alt han mener er galt, men det er ikke like lett å få tak i hva han egentlig savner eller hva slags endring han etterlyser. Det virker som Devon først og fremst er ute etter å kritisere metodene journalistene benytter seg, snarere enn formatene innholdet presenteres i – selv om han også bl. a. er inne på at mobilformatet oppmuntrer til enkle ord og setninger.

Devons ærend er først og fremst å kritisere, og det som ikke nevnes i artikkelen er alle mulighetene internettmediet byr på i form av multimedialt innhold, tilgjengelighet, interaksjon og raske oppdateringer. Jeg har diskutert dette tidligere, bl. a. her.

Jeg vil argumentere for at internett gjør medielandskapet mer demokratisk. Jeg har vært inne på også dette tidligere. Lokale ildsjeler kan f.eks starte opp lokalaviser på nett uten å ha de store midlene i forkant. Søgne og Songdalens N247 er ett eksempel. I dag trenger man ikke en gang å kunne programmere – man kan benytte seg av gratistjenester som WordPress, som jeg bruker, som har et greit grensesnitt og fremdeles byr på store muligheter når det gjelder utforming og multimedialt innhold.

Dessuten er ikke all nettjournalistikk nødvendigvis preget av klikkjakt. Jeg vil trekke frem britiske The Guardian som et godt eksempel på dette. F.eks har de nylig erklært klimajournalistikk som et prioritert satsingsområde, og har ansatt noen av verdens dyktigste klimajournalister. Man skulle kanskje tro at klimajournalistikk, som omhandler et så dramatisk tema, er noe som skulle kunne generere en haug av klikk. Men klimaendringer kan virke litt abstrakt for folk flest, og det er lite kjendiser, personkonflikter og silikonpupper å spore. The Guardian kan stå med hevet hode i dagens sensasjonspregede medielandskap, og viser at det går an å ha millioner av lesere uten å selge sjela si.

Advertisements

Om gustavtry

Jeg heter Gustav, er 28 år og går bachelor i kommunikasjon ved UiA. Dette er min refleksjonsblogg i emnet Digital Formidling. Velkommen!
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s