Oppgave 5: Nettmediets potensial

Denne oppgaven handler om den digitale nyhetsproduksjonen «A Game of Shark and Minnow i NY Times.

Produksjonen benytter seg av både tekst og videosnutter for å illustrere en konflikt mellom Fillippinene og Kina. Sentralt i konflikten står Ayungin Shoal, et rev hvor det er stasjonert en båt med fillipinsk mannskap hvis oppgave er å holde et øye med kineserne.

Produksjonen er delt inn i åtte «bolker», hvorav noen består av kun tekst, og noen kun av videosnutter. Men videosnuttene fungerer på en annen måte enn det man er vant med fra videobaserte medier som YouTube. I NY Times-produksjonen har man ingen mulighet til å sette på pause eller stille på lydstyrken. Det er heller ikke slik at videosnuttene er linker som er satt inn i teksten og er adskilt fra teksten – de er en integrert del av hele produksjonen. Tekst og video fungerer i samspill.

Fra tidligere tider er vi vant til at video- og tekstbaserte medier er adskilt, som f.eks TV (video) og papiravis (tekst). Slike produksjoner som dette utforsker potensialet i å kombinere disse mediene.

Joe Lambert er hovedforfatter av «The Digital Storytelling Cookbook». I kapittel to, «Seven Steps of Digital Storytelling», presenteres prosessen med å produsere en digital historie gjennom syv steg. I steg 2, «Owning your emotions», skrives det om viktigheten av å ha eierskap til følelsene som presenteres når man forteller en digital historie. Når A Game of Shark and Minnow bruker både tekst og video om hverandre, spiller man på et større følelsesregister hos mottakeren. Dette, samt at man stimulerer flere sanser samtidig (hørsel og syn), øker sannsynligheten for at mottakeren husker historien.

I steg 6, «Assembling your story», stilles det to spørsmål: Hvordan struktureres den digitale historien, og hvordan fungerer de forskjellige lagene med virkemidler sammen? Jeg synes A Game of Shark and Minnow lykkes svært bra i å kombinere tekstmediet og videomediet. Lyden i videoene er ikke for påtrengende, og gjør ikke at man blir forstyrret når man skal lese teksten som presenteres sammen med videoen. Kombinasjonen av stillbilder, video og tekst, og hvordan de av og til avløser hverandre gjennom produksjonen, legger opp til en variert og informativ brukeropplevelse.

Advertisements

Om gustavtry

Jeg heter Gustav, er 28 år og går bachelor i kommunikasjon ved UiA. Dette er min refleksjonsblogg i emnet Digital Formidling. Velkommen!
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Oppgave 5: Nettmediets potensial

  1. Tilbaketråkk: Svar til Fredrik Devon | Gustavs digitale formidling. Om Digital Formidling.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s